Selasa, 21 Jun 2011

Tajuk 1 : nota PERKEMBANGAN KENDIRI


Tajuk 1 : PERKEMBANGAN KENDIRI
-KONSEP KENDIRI DAN PERSONALITI
-PERSONALITI
–watak dan sifat
-terjemahan latih- topeng
- didik, mendidik , dididik
- minat
-emosi
-sikap
-motivasi
= DOMINAN(TEGAS DAN BERANI MEMBUAT KEPUTSAN)
= INSPIRASI ( LEBIH MEMENTINGKAN HUBUNGAN)
= STEADY( LEBIH MEMENTINGKAN HUBUNGAN)
= CORRECT

Definisi  PERSONALITI = MENGIKUT ALLPORT “SEBGAI SATU ORGANISASI DINAMIk YANG ADA SISTEM CYKOFIZIK YANG ADA DALAM DIRI INDIVIDU”
CROW &CROW – CIRI2X YANG DIMILIKI OLEH INDIVIDU SPERTI FIZIKAL, CORAK PERTUTURAN DAN DAYA PENARIK
SIGMUND FREUD – SIFAT2X YANG MENGGAMBARKAN SESEORANG DIRI INDUVIDU
REGMENT- CIRI2X DINAMIK DAN TERSUSUN DIMILIKI OLEH INDIVIDU SECARA UNIK YANG BOLEH MEMPENGARUHI KOGNITIF DAN TINGKAHLAKU.
Carl Gustav jung (1875-1961) mengkaji dan teorinya.
-terdapat 3 bhagian personaliti manusia
=ekstroveit
lebih kepada luar dunia dari dalaman
-          Peramah, tidak mudah malu, minat sukan,mudah mnyesuaikan diri, sosial dan peramah, responsive persekitaran.
=INTROVERT
-          Pasif, kurang yakin, sensitif, gemar berseorangan
-          Dalaman diri
=AMBIVET
-          Kedua2x ciri ini terdapat dalam dirinya.
EDWARD SPRANGER
Dia mengelaskan kepada 6 jenis pkmbngn personaliti
-          JENIS KOGNITIF
= seorang yang berintelek
-          JENIS KEINDAHAN
=keharmonian
-          JENIS BEREKONOMI
= pratik dan berekonomi
-          JENIS BERMASYARAKAT
=suka berkawan
-          JENIS BERKUASA POLITIK
= mahu menguasai orang lain
-          BERAGAMA
=mencari perpaduan alam dan manusia.
TEORI SIGMUND FREUD
-Mengasaskan teori psikoanalisis
- iceberg                              iceberf
air laut


alam sedar-  dalam keadaan sedar
alam prasedar- pengalaman di bawah sedar tetapi akan sedar jika mengingati semula.
Alam bawah sedar- mengadungi pengalaman dan memori dimana individu tersebut tidak sedar akan kewujudanya.
KOMPENAN PERSONALITI
ID- mendorong kepada benda yang tidak baik kerana tidk dapat menggunakan pemikiran logik.  Lebih merbahaya.
EGO- mengawal ID dengan menggunakan realistic dan logistik
SUPER EGO- beroperasi atas prisip kesempurnaan. Sepanjang hidup kanak-kanak. Mengawal kehendak ID dan mengatur ego dalam mencari jalan yang terbaik. Boleh bertindak berasaskan prisip moral dan nilai2x murni.
PERKEMBANGAN PERSONALITI BERDASARKAN  TEORI PSIKOANALISIS
Peringkat oral/ mulut (-l/2 tahun)
Peringkat dubul (1/1/2-3 tahun)
Peringkat kubul ( 3- 6 tahun) mengenal kejantinaan
Oedipus kompleks – anak laki2x berebut kasih sayang dengan bapanya
Elektere kompleks- anak perpuan berebu kasih sayang kepada ibunya
Peringkat latency ( 6 hingga balig)- pekembangan lebih kepada kanak2x perempuan, personaliti berubah, dari kasih sayang ke pada ibu bapa pindah kepada orang lain.
Peringkat genital –lebih kepada keinginan kaum yang bukan sejenis dngn nya.
Cara layanan dan pengaruh individu semasa kecil sangat mempengaruhi apabila besar.
Borang kaji selidik diri
TEORI TRAIT 5 april 2011
A)     Personaliti/ bentuk badan/ perlakuan
A. endomorph
B. mesomorf
c. ektomorf
andomorph = periang dan kuat makan.
Mesomorf = tegap, serius, agresif dan berani.
Ektomorf = kurus tinggi, lembut, pendiam,bijak, pemalu, beremosi,
Teori Gordon allport
-          Karninal = agresif, level confident yang tinggi dan bukan dia tak yakin ketanapintu.
-          Pusat
-          Sekunder= sifat yang spesifik dan tidak begitu
Teori trait Raymond catlle
-          16 personaliti faktor
TEORI HUMANISTIC CALR ROGERS dan Abraham maslow
Carl roger menyatakan bahawa pengalaman individu menentukan personalitinya. Pengalaman semasa kcil samada positf atau negatif mempengaruhi personaliti seseorang.
MASHLOW – teori keperluan maslow . rujuk pyramid personaliti.
TEORI BEHAVIERNISMA ATAU TINGKAH LAKU
-          Pelaziman,
FAKTOR-FAKTOR  YANG MEMPENGARUHI PERKEMBANGAN PESONALITI
-          KEBAKAAN =  kecerdasan dan fizikal
-          Persekitaran = contohnya persekitaran sekolah boleh membentuk personaliti.
Pengaruh sosio-budaya, media, pemakan,
PERANAN GURU DALAM MEMBENTUK PERSONALITI MURID.
KONSEP KENDIRI
-Tanggapan diri kepada diri sendiri.
- maklumat daripada orang lain.
- carl rogers, konsep kendiri, ciri2x yang kita melihat kepada diri kita sama ada positif atau pun negatif.
- konsep kendiri yang positif = dia sorang yang mampu membuat keputusan dan pilihan.
-penuh dengan pertanggungjawapan
- seorang murd yang mempunyai konsep diri yang positif mampu menjaga disiplin dirinya walaupun tanpa guru dan membantu rakannya.
- bangga dengan kejayaan yang dicapai
- berani menghadapi cabaran dengan penuh semangat dan tidak takut cabaran.
- selalu merasa gembira. Walaupun banyak masalah dan dia tetap dalam keadaan gembira.
- boleh bertolak kekecewaan
- boleh mempngaruhi orang lain..
- menghargai diri sendiri dan orang lain.
- pemurah dan suka membantu orang lain.
- mudah berkawan.
NEGATIVE PERSONALITI
-          Suka meminta tulung
-          Suka mengkritik
-          Tidak puas hati
-          Selalu berangan2x ataupun risau.
-          Menagih simpati
-          Menyalahkan orang lain
-          Mementingkan diri sendiri
-          Keyakinan diri yang rendah
April 6, 2011
PEMBENTANGAN AMIRUL N DA GENG
PERSONALITI
1. KAJIAN KAJEN J DAN SEGAL J, 1998.. personalit ialah corak keseluruhan seseorang individu seperti cara berfikir,
ASPEK PERSONALITI
-perangai, kecerdasa, sentiment, sikap, minat, kepercayaan, cita2x, nilai2x.
Klasifikasi personaliti (carl jung 1875)
-ekstovert = relaks, seronok, aktif, inovatif, lasak, petah bercakap dan berkempimpinan.
Introvert = pasif, femar berseorangan, pemalu, sensitif, berfikir sebelum bertindak, kurang bersedia untuk menanggung risiko.
Ambibert = trait personaliti yang sukar di golongkan kerana mempunyai kedua2x trait.
PERANAN GURU
-melibatkan pelajar dalam aktiviti yang mudah supaya pelajar menikmati rasa kejayaan.
- mengisi pelajaran dan latihan setimpal dengan keupayaan pelajar
-Elakkan menggunakan perkataan yang boleh menyinggung perasaan murid.
- sesi kaunseling untuk mengenal pasti masalah pelajar
- latihan yang berunsukan tegas diri
- galakkan elajar menyertai aktiviti sukan, kelab, permainan dan unit beruniform.
-  melibatkan pelajar dalam akticiti berkumpulan bagi membentuk nilai kepimpinan
- bantu pelajar untuk meningkatkan konsep kendiri.
CARA GURU MELAYANI PERSONALITI MURID
-Mengenal pasti personaliti setiap pelajar
- mempunyai strategi pengajaran yang sesuai agar pelajar dapat menerima apa yang diajarkan oleh guru.
- menggunakan teknik dapatan atau inkuiri untuk pelajar yang bersifat berdikari iaitu guru mengajukan beberapa persoalan yang dapat menimbulkan perasaan ingin tahu dan mereka akan menyelesaikan persoalan tersebut dengan sendiri.
- teknik penerangan bagi pelajar yang bersigar bergantung kepada ornang lain.
- memebrikan lebih pujian kepada mereka yang introvert supaya dapt mendorong mereka bersa lebih yakin dan berhusaha.
- mengadakan perbingcangan berkumpulan dengan kerap kepada pelajar yang bercirikan ekstrivet
- bengkel moticasi yang dikendalikan dari masa kesemasa
- menganal pasti cara seorang kanak- kanak itu berlajar dan gunakan cara sebagai alat  (method) untk mengajar.
INFO TAMBAHAN dari internet
David kolb’s = converg, divergers, assimilators, accommodators.
2. .PEMBENTANGAN BALKIS AND DA GENG
Konsep personaliti
- watak yang ingin menonjolkan sifat baiknya di luaran dan menyembunyikan keburukan melalui topeng.
- sigmud freud mengatakan bahawa personaliti di bentuk semenjak dia lahir. Personaliti mengambarkan sifar dan pemikiran seseorang individu.
- personaliti merupakan gabunga daripada berbagai sifat dan konsep seseorang.
Konsep kendiri
-Merujuk kepada apa yang difikirkan oleh individu kepada dirinya sendiri mengenai kekuatan dan kelemahan yang ada pada diei individu tersebut ataupun personalitinya.
-Vernon 1980 = sikap dan penilaian yang idbuat oleh orang lain biasanya menjadi asas bagi membina konsep kendiri seseorang itu
-H.V. perkins = persepsi, kerpercayaan , perasaan , sikap serta nilai ang khusus dipegang oleh seeorang individu tentang idrinya.
Geng KAREEM AND DA GENG.
Personaliti dan konsep kendiri
1. faktor persekitaran